arrow_drop_up arrow_drop_down
15 juli 2020 

De gewoonteformule: strategiegids 3/3

Identity-Based gewoonten: Blijvende verandering start bij jezelf

Verandering is moeilijk. Dat heb je vast gemerkt.

We willen allemaal betere mensen worden – sterker, gezonder, creatiever, vaardiger, een betere vriend of familielid.

Maar zelfs als we echt geïnspireerd raken en dingen beter gaan doen, is het moeilijk om ons aan nieuw gedrag te houden. Het is waarschijnlijker dat je over een hetzelfde doet dan een nieuwe goede gewoonte hanteren.

Waarom is dat? En kun je iets doen om verandering gemakkelijker te maken?

Goed worden in het onthouden van namen

Een vriend van mij kan de namen van mensen goed onthouden.

Onlangs vertelde hij me een verhaal dat gebeurde toen hij op de middelbare school zat. Hij ging naar een grote middelbare school en het was de eerste lesdag. Veel van de studenten hadden elkaar die dag nog nooit ontmoet. De leraar liep het klaslokaal rond en vroeg iedereen om zichzelf voor te stellen. Aan het eind vroeg de leraar of iemand zich de naam van iedereen kon herinneren.

Mijn vriend stak zijn hand op en liep de kamer rond en noemde nauwkeurig alle namen van ongeveer 30 mensen. De rest van de kamer was verbluft. De man naast haar keek naar hem en zei: “Ik kon je naam niet eens herinneren.” 

Hij zei dat dat moment voor hem een bevestiging was. Daarna dacht hij: ‘Ik ben het type persoon dat goed is in het onthouden van de namen van mensen.’

Zelfs vandaag onthoudt hij de namen van iedereen die we tegenkomen.

Identity-Based gewoonten

De sleutel tot het opbouwen van duurzame gewoonten is om eerst een nieuwe identiteit te creëren. Je huidige gedrag is gewoon een weerspiegeling van je huidige identiteit. Wat je nu doet is een spiegelbeeld van het type persoon waarvan je denkt dat je het bent (bewust of onbewust).

Om je gedrag voorgoed te veranderen, moet je nieuwe dingen over jezelf gaan geloven. Je moet op identiteit gebaseerde gewoonten ontwikkelen.

Stel je voor hoe we doorgaans doelen stellen. We kunnen beginnen met te zeggen ‘ik wil afvallen’ of ‘ik wil sterker worden’. Als je geluk hebt, kan iemand zeggen: ‘Dat is geweldig, maar je moet specifieker zijn.’

Dus dan zeg je: “Ik wil 10 kg verliezen” of “Ik wil 140 kg Squatten”.

Deze doelen zijn gericht op resultaten, niet op identiteit.

Om te begrijpen wat ik bedoel, bedenk dan dat er drie niveaus zijn waarop verandering kan plaatsvinden. Je kunt ze je voorstellen als de lagen van een ui.

Dit is wat ik uit dat verhaal heb geleerd: om in een nieuwe identiteit te geloven, moeten we het onszelf bewijzen.

Gewoontes veranderen

Er zijn drie lagen van gedragsverandering: een verandering in je resultaten, een verandering in je processen of een verandering in je identiteit.

De eerste laag verandert je resultaten. Dit niveau houdt zich bezig met het veranderen van je resultaten: afvallen, een boek publiceren, een kampioenschap winnen. De meeste doelen die je stelt, houden verband met dit veranderingsniveau.

De tweede laag verandert je proces. Dit niveau houdt zich bezig met het veranderen van je gewoonten en systemen: het implementeren van een nieuwe routine in de sportschool, het opruimen van je bureau voor een betere productiviteit, het ontwikkelen van een meditatiemethode. De meeste gewoonten die je opbouwt, houden verband met dit niveau.

De derde en diepste laag is het veranderen van je identiteit. Dit niveau houdt zich bezig met het veranderen van je overtuigingen: je wereldbeeld, je zelfbeeld, je oordelen over jezelf en anderen. De meeste overtuigingen, aannames en vooroordelen die je vasthoudt, houden verband met dit niveau.

Resultaten gaan over wat je krijgt. Processen gaan over wat je doet. Identiteit gaat over wat je gelooft. Als het gaat om het opbouwen van gewoonten die lang meegaan – als het gaat om het bouwen van een systeem van 1 procent verbeteringen – is het probleem niet dat het ene niveau ‘beter’ of ‘slechter’ is dan het andere. Alle niveaus van verandering zijn op hun eigen manier nuttig. Het probleem is de richting van verandering.

Veel mensen beginnen het proces van het veranderen van hun gewoonten door zich te concentreren op wat ze willen bereiken. Dit brengt ons bij resultaatgerichte gewoonten. Het alternatief is om op identiteit gebaseerde gewoonten op te bouwen. Met deze aanpak beginnen we met te focussen op wie we willen worden. 

Het recept voor blijvend succes

Je overtuigingen veranderen is lang niet zo moeilijk als je zou denken. Er zijn twee stappen.

  1. Bepaal het type persoon dat je wilt zijn.
  2. Bewijs het jezelf met kleine winsten.

Bepaal eerst wie je wilt zijn. Dit geldt op elk niveau – als individu, als team, als gemeenschap, als natie. Waar wil je voor staan? Wat zijn jouw principes en waarden? Wie wil je worden?

Dit zijn grote vragen en veel mensen weten niet precies waar ze moeten beginnen, maar ze weten wel wat voor soort resultaten ze willen: om sixpack-buikspieren te krijgen of om minder angstig te worden of hun salaris te verdubbelen. Dat is prima; begin daar en werk achteruit van de gewenste resultaten naar het type persoon dat die resultaten zou kunnen krijgen. Vraag jezelf af:

“Wie is het type persoon dat de gewenste uitkomst kan krijgen?”

Hier zijn vijf voorbeelden van hoe u dit in het echte leven kunt laten werken.

Afvallen?

Identiteit: wordt het type persoon dat elke dag meer beweegt en gezond eet.

Kleine overwinning: Koop een stappenteller. Loop 50 stappen wanneer je thuiskomt van je werk. Morgen 100 stappen lopen. De dag daarna 150 stappen. Als je dit vijf dagen per week doet en elke dag 50 stappen toevoegt, loop je tegen het einde van het jaar meer dan 10.000 stappen per dag.

Wil je een betere schrijver worden?

Identiteit: wordt het type persoon dat elke dag 1000 woorden schrijft.

Kleine overwinning: schrijf deze week elke dag een alinea.

Wil je sterk worden?

Identiteit: wordt het type persoon dat nooit een training mist.

Kleine overwinning: doe elke maandag, woensdag en vrijdag push-ups of ga deze dagen 30 minuten naar de sportschool.

 

Wil je een betere vriend worden?

Identiteit: wordt het type persoon dat altijd in contact blijft.

Kleine overwinning: bel elke zaterdag een vriend. Als je elke drie maanden dezelfde mensen herhaalt, blijf je het hele jaar door in contact met 12 oude vrienden.

Wil je serieus worden genomen op het werk?

Identiteit: wordt het type persoon dat altijd op tijd is.

Kleine overwinning: Plan vergaderingen met een extra speling er tussen van 15 minuten, zodat je van vergadering naar vergadering kunt gaan en altijd vroeg opdaagt.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

WIJ GEBRUIKEN COOKIES